به نظر رسیدن سوریه مذاکرات اخبار بین الملل

به نظر رسیدن: سوریه مذاکرات اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار اجتماعی برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل ، زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل، زیاد کردن ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، زیاد کر

برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل ، زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس

زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس/ برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل

عبارات مهم : آموزش

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل، زیاد کردن ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، زیاد کردن چندبرابری بودجه و تجهیزات ورزشی مدارس و نیز، استخدام تمامی فارغ الحصیلان رشته تربیت بدنی دانشگاهها خبر داد.

«مهرزاد حمیدی» در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشت: «سلامت نسل کنونی و ارتقای سلامت نسل های آینده جهت دولت یازدهم و دوازدهم از اهمیت خاص ای برخوردار بوده و این مساله در ایجاد ردیف مستقل تربیت بدنی و ارتقای چشمگیر اعتبار این بخش کاملا مشهود هست، به گونه ای که اعتبار معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش در همه بخش ها از 12 میلیارد تومان در سال 92 به 400 میلیارد تومان در امسال زیاد کردن یافته است.

برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل ، زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس

وی خاطرنشان کرد که یکی از مهمترین منابع تامین اعتبار یادشده، موافقت مجلس با تخصیص داده شده است 27 صدم درصد ارزش افزوده و مالیات بر دخانیات جهت ورزش دانش آموزی بوده است به گونه ای که مبلغ 300 میلیارد تومان بودجه ورزش مدارس فقط از این محل تامین می شود.

حمیدی گفت: زیاد کردن اعتبار ورزش دانش آموزی در طول چهار سال دولت تدبیر و امید حکایت از اهتمام و توجه مدیران کشور به سلامتی دانش آموزان به عنوان زنان و مردان آینده دارد و این روند در سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

** عوض کردن هرم ورزش دانش آموزی طی چهار سال گذشته

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل، زیاد کردن ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، زیاد کر

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در چهار سال اخیر هرم ورزش دانش آموزی نیز عوض کردن کرده و از تمرکز روی برنامه های سراسری به سوی فعالیت های مدرسه محور سوق یافته است.

وی نخستین گام در این زمینه را عوض کردن و تدوین محتوای کتاب های راهنمای تربیت بدنی جهت تمامی کلاس ها از اول تا دوازدهم برشمرد و توضیح داد: محتوای کتاب های راهنمای تربیت بدنی تمام کلاس ها براساس استاندارهای علم حرکت در دنیا و اقتضائات کشور به لحاظ بومی و حتی روستایی و عشایری به وسیله استادان دانشگاه و متخصصان خاص آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است است.

حمیدی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سواد حرکتی از مدارس شروع می شود و در صورت کمی فعالیت تربیت بدنی دانش آموزان نه تنها با نسلی ناتوان مواجه می شویم بلکه ورزش کشور نیز با معضل یافتن ورزشکارانی که توانایی انجام مهارت های پیچیده و حرفه ای دارند مواجه خواهد شد، وجود درس تربیت بدنی و کیفیت آن بسیار اهمیت دارد.

برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل ، زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از گام های موثر ما جهت دستیابی به این هدف، زیاد کردن مدت درس تربیت بدنی جهت دانش آموزان سال یازدهم از سال تحصیلی جاری ( 97_96 )، از یک ساعت به دوساعت بوده هست، ضمن اینکه دو ساعت درس تربیت بدنی جهت دانش آموزان کلاس دوازدهم (پیش دانشگاهی ) نیز طراحی شده است که با موافقت و تایید شورای عالی آموزش و پرورش از سال آینده در سراسر مدارس کشور به اجرا گذاشته می شود.

حمیدی، ایجاد دو ساعت درس بهداشت، محیط زیست و مدیریت خانواده و در مجموع 6 ساعت آموزش در بخش سلامت در کنار سه ساعت آموزش تربیت بدنی جهت سال یازدهم و دوازدهم را از جمله تلاش های معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش طی چهار سال گذشته بیان کرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه ای تفصیلی با ایرنا از برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل، زیاد کردن ساعات ورزش دانش آموزان در مدارس، زیاد کر

وی همچنین از زیاد کردن تجهیزات مناسب به عنوان گام دوم در عوض کردن هرم ورزش دانش آموزی نام برد و گفت: تجهیزات ورزشی متناسب با محتوای کتاب های راهنما و مقتضای سنی دانش آموزان تهیه می شود لیکن تجهیزات مورد نیاز جهت بازی ها و ورزش دانش آموزان دوره های متفاوت با یکدیگر تفاوت دارد .

حمیدی با بیان اینکه در تابستان و هفته نخست امسال تحصیلی طی دو مرحله تجهیزات ورزشی مناسب در اختیار مدارس مناطق متفاوت کشور قرار گرفته هست، تاکید کرد که همه این تجهیزات، استاندارد است.

برنامه دولت جهت تقویت سلامت نسل ، زیاد کردن ساعات ورزش در مدارس

** جذب همه فارغ التحصیلان رشته تربیت بدنی

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت وگوی تفصیلی خود با خبرنگار ایرنا، بهسازی نیروی انسانی را گام سوم در عوض کردن هرم ورزشی دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما 33 هزار فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی داریم که همگی جذب وزارت آموزش و پرورش شده است اند.

وی با بیان اینکه در بخش بهسازی نیروی انسانی نیز شاهد عوض کردن جدی شاخص ها در آموزش و پرورش هستیم، افزود: ما 15 سال پیش 19 میلیون دانش آموز داشتیم با 20 هزار معلم تربیت بدنی ولی در حالی که امروز 13 میلیون دانش آموز در کشور در مدارس تحصیل می کنند ما 33 هزار معلم تربیت بدنی در اختیار داریم که حاکی از اوضاع خوب ما در بخش نیروی انسانی متخصص است.

حمیدی با اشاره به اینکه اکنون نه تنها تعداد 6 میلیون دانش آموز نسبت به دهه 70 کمتر شده است بلکه 13 هزار معلم تربیت بدنی نیز زیاد کردن یافته هست، ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان رشته تربیت بدنی را در پردیس های خود آموزش می دهد و در آزمون استخدامی سراسری نیز سهمیه خوبی جهت جذب فارغ التحصیلان این رشته در نظر گرفته شده است است.

** وجود پنج هزار مدرسه با کمتر از 4 دانش آموز

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا با زیاد کردن تعداد معلمان تربیت بدنی هم اکنون همه مدارس کشور جهت تدریس تربیت بدنی از معلمان متخصص استفاده می کنند؟، گفت: هم اکنون ما یکصد مدرسه یکنفره در کشور داریم و بیش از پنجهزار مدرسه با کمتر از 4 دانش آموز دارند. علاوه بر این، در بعضی روستاها مدارس چند پایه وجود دارد که تنها با یک یا دو معلم اداره می شوند.

حمیدی توضیح داد: بنابراین، امکان استفاده از معلم ورزش در مدارس یادشده ممکن نیست ولی برگزاری کلاس های توجیهی جهت معلمان و مدیران این مدارس می تواند مسئله تدریس درس تربیت بدنی را حل کند.

** زیاد کردن سه ساعت درس تربیت بدنی در همه مدارس

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:با توجه به اینکه امسال و سال آینده در مجموع سه ساعت درس تربیت بدنی به دروس تمامی مدارس کشور اضافه می شود کمبود سه هزار و 500 معلم تربیت بدنی رخ خواهد داد.

حمیدی با اشاره به زیاد کردن یک ساعت درس تربیت بدنی سال یازدهم به دو ساعت در امسال گفت: ما امسال با کمبود یکهزار معلم جهت تدریس این درس مواجه شده است ایم که نزدیک 500 نفر آنان از طریق آزمون استخدامی و بیش از 600 نفر نیز از طریق جذب حق التدریسی ها تامین می شود.

وی ادامه داد: اگر چه در حوزه بهسازی نیروی انسانی به باز آموزی وسیع پرداخته ایم ولی به نظر می رسد تا پنج سال آینده نیز این وقت پیش نیاید که همه کلاس ها معلم ورزش داشته باشند. بنابراین، بعضی از معلمان موردنیاز باید از طریق فیلم های آموزشی و کتاب های راهنمای تدریس تربیت بدنی آموزش ببینند.

این مسئول ورزش دانش آموزی تصریح کرد: در بحث توسعه فضاهای ورزشی نیز با توجه به اینکه امکان ایجاد فضای ورزشی در مدارس ساخته شده است و در حال فعالیت میسر نیست براساس تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، کلیه مدارسی که از این بعد احداث شوند باید فضای ورزشی روباز و سرپوشیده داشته باشند.

** ساعت درس تربیت بدنی تکافوی نیاز فعالیت های ورزش دانش آموزان نیست

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما معتقدیم با توجه به عوض کردن مدل زندگی ایرانیان و فقر حرکتی شهروندان ، بین 90 دقیقه تا دو ساعت درس تربیت بدنی نمی تواند تکافوی نیاز حرکتی دانش آموزان باشد و آنان نیاز به فعالیت های فیزیکی بیشتری دارند.

وی تصریح کرد: بر این اساس معاونت تربیت بدنی برنامه دیگری با نگاه به توسعه ورزش همگانی و قهرمانی تدوین و جهت اجرای آن، سه پروژه تعریف کرده است.

حمیدی گفت: نخستین پروژه جهت زیاد کردن فعالیت فیزیکی دانش آموزان، برگزاری المپیادهای درون مدرسه ای مشمول بر مسابقه های درون کلاسی ، بین کلاسی و نهایتا مدرسه ای است که جدای از برگزاری مسابقه ها همه مراحل یک المپیاد اعم از برافراشته شدن پرچم ، افتتاحیه ، اختتامیه و سوگند خاص در اجرای آنها برگزار می شود.

وی یکی از مهمترین اهداف اینگونه المپیادها را همکاری تعداد بیشتری از دانش آموزان در فعالیت های ورزشی بیان کرد.

به گفته این معاون وزیر آموزش و پرورش، المپیادهای درون مدرسه ای از آخرهای مهر تا آخرهای اسفند به منظور زیاد کردن فعالیت های فیزیکی دانش آموزان به طول می انجامد و در آخر نیز دانش آموزان روی سکو رفته و مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه سال گذشته چهارو نیم میلیون دانش آموز در مسابقه های المپیادهای درون مدرسه ای شرکت کردند، گفت: جهت پانزده سال آینده ما تصویر تمامی ملی پوشان کشور عزیزمان ایران را در نخستین سال های فعالیت آنان در مدارس در اختیار داریم .

به گفته حمیدی، دومین پروژه معاونت تربیت بدنی جهت زیاد کردن فعالیت های فیزیکی دانش آموزان پروژه ‘ حیاط پویا و حیات پایا’ است که با اجرای ترسیم بازی های خاص کف و دیوار مدارس با کمترین هزینه توانایی اجرا داشته و موجب زیاد کردن فعالیت های فیزیکی دانش آموزان می شود.

وی سومین پروژه را ورزش صبحگاهی معرفی کرد که هم اکنون در بیش از 45 هزار مدرسه از مجموع 107 هزار مدرسه در سراسر کشور در حال اجرا است.

معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش گفت: ما با اجرای این سه پروژه، فعالیت های فیزیکی و بدنی تعداد زیادی از دانش آموزان را زیاد کردن داده ایم .

** تبدیل مدارس به کانون های ورزشی

حمیدی با اشاره به طرحی باعنوان ‘ کانون مدرسه ‘گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر سه هزار ورزشگاه دارد که هفت هزار کانون ورزشی در آن ها فعالیت می کنند ولی جوابگوی نیاز همه دانش آموزان در کشور نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه های سنگینی در کشور جهت ساخت و ساز مدارس صورت گرفته است عملا بسیاری از مدارس از ساعت 14 تعطیل هستند و این سرمایه ها بدون استفاده باقی می ماند.

این استاد دانشگاه افزود: جهت استفاده از این ظرفیتها، ما اجرای طرحی را شروع کرده ایم که بر اساس آن، بعضی مدارس با عنوان کانون های ورزشی آشنا می شوند و امکانات و فضای مناسب را جهت فعالیت های متفاوت ورزشی در اختیار دانش آموزان محلات و مدارس پیرامونی قرار می دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: به این ترتیب، عملکرد دانش آموزان در دو مرحله از نظر توانمندیهای ورزشی ارزیابی می شود که مرحله اول در مدارس با اجرای درست تربیت بدنی و پروژه سه گانه المپیادهای درون مدرسه ای ، حیات پویا و ورزش صبحگاهی و ، مرحله دوم، کانون مدرسه ها است.

وی همچنین به کانون های قهرمانی آموزش و پرورش با عنوان «کانون های برون مدرسه ای» اشاره کرد و اظهارداشت: محل تلاقی ورزش دانش آموزی با ورزش حرفه ای و قهرمانی بحث استعدادیابی هست. به همین دلیل، معلمان تربیت بدنی در مدارس بعد از شناسایی دانش آموزان مستعد، آنان را به دو کانون برون مدرسه ای معرفی می کنند.

حمیدی ، این دو کانون را «کانون قهرمانی آموزش و پرورش» و « کانون های خاص هیات های استانی» برشمرد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر نظام استعدادیابی ورزشی کشور را که در گذشته وجود نداشت، طراحی و اجرا کرده ایم و در این راستا، از معلم های سرآمد تربیت بدنی در رشته های متفاوت چون والیبال، بسکتبال یا سایر رشته ها در کانون های برون مدرسه ای استفاده می کنیم ضمن اینکه دیگر کسی نمی تواند مدعی شود که دانش آموزان غربال نمی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین کسی نمی تواند ادعا کند که افراد به طور اتفاقی به تیم های رشته های متفاوت ورزشی راه یافته اند لیکن در مدارس یک غربالگری 13 میلیونی داریم که بین چهار و نیم تا پنج میلیون نفر آنان در کلاس های تربیت بدنی و کانون های ورزشی مدارس شناسایی شده است و به کانون های قهرمانی و خاص معرفی شده است اند.

** اعزام دانش آموزان به مسابقه های ورزشی خارج از کشور

حمیدی گفت: ما از سال 92 نحوه اعزام تیم های دانش آموزی را عوض کردن داده ایم . به این ترتیب عالی ترین تیم های مدرسه ای در صورت افزایش از مسابقه های منطقه ای و کشوری با کمترین عوض کردن و با همان کادر مربیگری به عنوان نماینده کشور عزیزمان ایران به مسابقه های برون مرزی اعزام می شوند لیکن این مدل، موتور محرکه تیم های دانش آموزی ، گرم شدن مسابقه های منطقه ای و استانی و انگیزه فعالیت های ورزشی دانش آموزان است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: ما امسال 68 مناسبت ورزشی در 15 رشته فعال در مدارس برگزار کردیم که این 68 مناسبت در سه رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان در دو بخش دختران و پسران انجام شده است است.

به گفته حمیدی ، وزارت ورزش مربیان و کارشناسان ورزشی فدراسیون های ورزشی را با پذیرفتن تمامی هزینه ها به این مسابقه ها دعوت می کند تا آنان بتوانند در جریان رقابتهای کشوری مستعدترین دانش آموزان را جهت حضور در تیم های رده های متفاوت شناسایی کنند.

وی در خصوص رشته های ورزشی فعال در مدارس نیز گفت: بعضی رشته ها توانایی اجرا در مدارس را ندارند و ما با توجه به سهم مدال آنان در المپیک ، امکان فعالیت دانش آموزان را در کانون های قهرمانی یا برون مدرسه ای فراهم می کنیم .

این استاد دانشگاه و معاون اسبق شرکت تربیت بدنی اضافه کرد: وظیفه مهم ما اجرای درس تربیت بدنی در مدارس است ولی تلاش کرده ایم با همکاری والدین ، شهرداری ها و استانداری ها مسابقه های درون مدرسه ای و استانی را نیز برگزار کنیم و در صورتی همکاری بعضی فدراسیون ها حاضریم در بعضی رشته ها همچون دوچرخه سواری نیز کانون هایی در مدارس ایجاد کنیم تا دانش آموزان در چنین رشته هایی نیز فعالیت کنند.

به گفته معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش، اگر این معاونت بخواهد فعالیت های ورزشی دانش آموزان را در 50 رشته فعال در کشور بسط دهد ، باید همه ساله 300 مناسبت ورزشی برگزار کند که تحقق چنین کاری تنها با همکاری و تعامل همه بخش ها میسر است و آموزش و پرورش به تنهایی از عهده هزینه های آن بر نمی آید.

** نظام جامع تربیت بدنی وجود دارد

حمیدی با بیان اینکه من از طراحان نظام جامع تربیت بدنی بوده ام، اظهارداشت: مطابق بررسیهای صورت گرفته، مسئله این نظام فعال نبودن آموزش و پرورش در استعدادیابی و نبود یک نظام یکپارچه و هدفمند جهت ورزش قهرمانی کشور بود ولی امروز با جرات اعلام می کنم که آموزش و پرورش بااهمیت ترین نقش را در استعداد یابی ورزشی کشور دارد و از یک نظام هدفمند و یکپارچه در حوزه قهرمانی نیز برخوردار است .

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در باره بودجه ورزشی مدارس گفت: در برنامه سوم توسعه پول خوبی به شرکت تربیت بدنی داده شده است بود تا دانش آموزان بتوانند از فضاهای ورزشی استفاده کنند ولی متاسفانه به علت حساسیت های خاص مدیران این سالن ها و مراکز عملا هیچگاه اجرایی نشد.

وی ادامه داد: جهت حل این مشکل، چهار سال پیش وزارتخانه های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان تفاهم نامه ای را امضا کردند که دوسال پیش نیز آن را تمدید کردند. این تفاهم نامه به دانش آموزان امکان استفاده از اماکن ورزشی موجود در استان ها را می داد ولی با توجه به مسایل امنیتی جهت دانش آموزان و مدیریت بعضی از این اماکن، اجرایی شدن آن با مشکلاتی مواجه شد.

** وجود 780 پروژه نیمه تمام ورزشی در آموزش و پرورش

حمیدی با بیان اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر علاوه بر سه هزار سالن و فضای ورزشی فعال در سراسر کشور ، 780 پروژه نیمه تمام ورزشی دارد ،گفت: طی امسال مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل این فضاها تخصیص داده شده است داده شده است که 230 مورد آن استخر است.

او با اشاره به اینکه احداث این پروژه ها از سال 90 متوقف شده است است ، افزود: با آخر این پروژه های نیمه تمام، آموزش و پرورش دیگر هیچ فضا یا سالن ورزشی خارج از مدارس احداث نمی کند.

حمیدی علت این تصمیم را کم کردن هزینه های جانبی در بخش مدیریت و خدمات جهت نگهداری از این سالن ها بیان کرد و گفت: دانش آموزان مشتریان این تک سالن ها و فضاهای ورزشی هستند و نزدیکی این اماکن به مدارس، میل به و انگیزه دانش آموزان جهت فعالیت های ورزشی را در حد قابل توجهی زیاد کردن می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه یک دهه ورزش دانش آموزی تدوین و راهبردها و اولویتهای آن مشخص شده است هست، تصریح کرد: به اعتقاد من باید 90 درصد اعتبارات عمرانی کشور جهت دانش آموزان هزینه شود لیکن آن را تنها راه سلامت و نجات نسل حاضر و آینده می دانم .

حمیدی گفت: تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور باید همواره به دنبال حفظ سلامت نسل های آینده باشند و یکی از مهمترین لوازم تحقق آن، تامین فضاهای آموزشی استاندارد و اماکن ورزشی درون مدرسه ای است.

واژه های کلیدی: آموزش | مدرسه | فعالیت | آموزشی | سالن ورزشی | اخبار اجتماعی


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs